Zasady udzielania świadczeń | Regulamin Organizacyjny
Zarządzenia | Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Sicienko na lata 2019-2023
Regulamin Organizacyjny GOPS
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W SICIENKU
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny zwany dalej Regulaminem określa:
-
Zakres działania i zadania Ośrodka.
-
Organizację Ośrodka.
-
Zasady funkcjonowania Ośrodka.
-
Zakres działania Kierownika Ośrodka i poszczególnych stanowisk pracy.
-
Tryb rozpatrywania skarg, wniosków i postulatów.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
Ośrodku- należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sicienku.
-
Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Sicienko.
-
Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Sicienku.
-
Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Sicienko.
-
Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Sicienko.
Rozdział II
Zasady funkcjonowania Ośrodka
§ 3
-
Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Sicienko funkcjonującą na zasadzie jednostki budżetowej – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. nr 15 poz. 148 z późn. zm.)
-
Ośrodek jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
-
Siedzibą Ośrodka jest budynek Urzędu Gminy w Sicienku
§ 4
Ośrodek jest czynny w dniach roboczych:
- w poniedziałki, środy, czwartki i piątki od godziny 7:30 do godziny 15:30
- we wtorki od godziny 8:00 do godziny16:00.
§ 5
Ośrodek działa w oparciu o następujące zasady:
-
praworządności
-
służebności wobec społeczności lokalnej
-
jednoosobowego kierownictwa
-
planowania pracy
-
kontroli wewnętrznej
-
współdziałania z organami gminy i organizacjami społecznymi działającymi na terenie gminy.
Rozdział III
Zakres działania, zadania i organizacja Ośrodka
§ 6
-
Ośrodek realizuje zadania w zakresie pomocy społecznej:
-
własne,
-
własne o charakterze obowiązkowym,
-
zlecone gminie przez administrację rządową,
-
wynikające z ustaw szczególnych.
-
§ 7
Zadania Ośrodka w zakresie pomocy społecznej obejmują w szczególności:
-
tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowę niezbędnej infrastruktury socjalnej,
-
analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
-
przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń,
-
pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,
-
pracę socjalną, rozumianą jako działalność zawodową, skierowaną na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz na tworzenie warunków sprzyjających temu celowi,
-
wykonywanie zadań obowiązkowych gminy,
-
wykonywanie zadań zleconych przez organy administracji rządowej,
-
wykonywanie innych zadań o charakterze fakultatywnym z zakresu pomocy społecznej.
§ 8
Pracą Ośrodka kieruje kierownik, a w czasie jego nieobecności zastępuje go wyznaczony pracownik przyjmując na podstawie upoważnienia Wójta obowiązki i kompetencje.
§ 9
-
W skład Ośrodka wchodzą następujące stanowiska pracy :
-
kierownik Ośrodka
-
główna księgowa
-
referent do spraw księgowości
-
wieloosobowe stanowiska pracowników socjalnych
-
wieloosobowe stanowiska opiekunek środowiskowych
-
konsultanci: psychiatra, psycholog, terapeuta.
Schemat i strukturę organizacyjną Ośrodka zawiera załącznik nr 1.
-
-
Liczba etatów może zostać w Ośrodku zwiększona w ramach posiadanych środków. W przypadku zwiększenia zakresu zadań Ośrodka, a także okresowego zwiększenia zadań oraz w przypadku konieczności zapewnienia zastępstwa za pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy – na czas określony obejmujący okres niezbędny do wykonywania określonej pracy, bądź czas zastępstwa.
-
Liczba etatów może zostać zwiększona w przypadku realizacji prac, w ramach umów zawartych z Urzędem Pracy.
§ 10
Podziału zadań między stanowiskami pracy dokonuje Kierownik.
§ 11
Do rozwiązania szczególnych problemów związanych z wykonywaniem zadań Ośrodka, kierownik może powołać w drodze zarządzenia zespoły zadaniowe. W skład zespołów zadaniowych wchodzić mogą pracownicy Ośrodka oraz osoby spoza niego.
§ 12
Pracownicy Ośrodka w wykonywaniu swoich obowiązków i realizowaniu zadań działają na podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§ 13
-
Gospodarowanie środkami rzeczowymi i finansowymi Ośrodka odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności i dbałości.
-
Zakupy i inwestycje dokonywane są zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
Rozdział IV
Zakresy zadań pracowników Ośrodka
§ 14
Zakres zadań Kierownika Ośrodka:
-
kierowanie działalnością Ośrodka oraz reprezentowanie go na zewnątrz
-
wydawanie i nadzór nad wydawaniem decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej
-
sprawowanie nadzoru nad majątkiem Ośrodka
-
tworzenie warunków do realizowania przez Ośrodek zadań statutowych poprzez właściwe gospodarowaniem środkami określonymi w planie finansowym GOPS i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie
-
współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznymi, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami, fundacjami oraz zakładami pracy w celu realizacji zadań pomocy społecznej
-
składanie Radzie Gminy Sicienko corocznych sprawozdań z działalności GOPS oraz przedstawienie potrzeb w zakresie pomocy społecznej
-
realizowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych oraz realizacja zadań wynikających z programów rządowych pomocy społecznej, mających na celu ochronę życia osób, rodzin i grup społecznych- opracowanie projektów rocznych planów finansowych
-
przeprowadzanie analizy wykorzystywania środków przydzielonych z budżetu i innych będących w dyspozycji jednostki
-
kontrolowanie prawidłowości prowadzonych przez pracowników socjalnych rodzinnych wywiadów środowiskowych oraz ich zatwierdzanie
-
wykonywanie uprawnień pracodawcy w stosunku do pracowników Ośrodka
-
wykonywanie poleceń Wójta
-
diagnozowanie środowiska lokalnego i inspirowanie kierunków działań w polityce społecznej gminy
§ 15
Do wspólnych zadań wszystkich pracowników Ośrodka należy w szczególności:
-
zatwierdzanie pod względem merytorycznym do zapłaty rachunków dotyczących zrealizowanych zadań zgodnie z instrukcją obiegu i kontroli dokumentów,
-
przygotowywanie materiałów do udostępnienia informacji publicznej,
-
przestrzeganie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu dokumentów finansowych,
-
postępowanie z aktami zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, ochronie informacji utajnionych oraz właściwe przechowywanie pieczęci,
-
współdziałanie z innymi stanowiskami w zakresie realizacji zadań,
-
doskonalenie zawodowe, samokształcenie, usprawnianie własnej organizacji , metod i form pracy,
-
przestrzeganie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, przepisów wewnętrznych ośrodka w wykonywaniu swoich obowiązków, wykonywanie zadań ustalonych do realizacji niniejszym regulaminem, zakresem czynności i powierzonych przez kierownika Ośrodka,
-
postępowanie z aktami zgodnie z przepisami instrukcji kancelaryjnej,
-
pełnienie powierzonych zastępstw innych stanowisk,
-
informowanie kierownika Ośrodka o stwierdzonych nieprawidłowościach, bądź innych niepokojących symptomach mogących mieć wpływ na realizację powierzonych zadań.
§ 16
Do zadań pracowników socjalnych należy :
-
rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji osób i rodzin, które z powodu ubóstwa sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży po opuszczeniu placówki opiekuńczo – wychowawczej, trudności w przystosowaniu dożycia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizmu lub narkomanii, zdarzenia losowego lub sytuacji kryzysowej, klęski żywiołowej lub ekologicznej znalazły się w trudnej sytuacji życiowej
-
udzielanie poradnictwa specjalistycznego, w szczególności prawnego, psychologicznego i rodzinnego osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych, bez względu na posiadany dochód
-
praca socjalna udzielana osobom lub rodzinom bez względu na posiadany dochód
-
przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych w celu ustalenia sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej osób i rodzin
-
wypełnianie formularza „Pomoc społeczne – Niebieska Karta” stanowiącego załącznik do rodzinnego wywiadu środowiskowego w przypadku stwierdzenia przemocy w rodzinie
-
sporządzanie wywiadów u dłużników alimentacyjnych
-
zawieranie kontraktu socjalnego z osobą lub rodziną w celu określania sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów tej osoby lub rodziny znajdującej się trudnej sytuacji rodzinnej
-
opracowanie przez pracownika socjalnego wraz z osobą bezdomną indywidualnego programu wychodzenia z bezdomności polegającego na wspieraniu osoby bezdomnej w rozwiązywaniu jej problemów życiowych, w szczególności rodzinnych i mieszkaniowych oraz pomocy na uzyskaniu zatrudnienia
-
dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń
-
udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyna trudnej sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań
-
współdziałanie z innymi instytucjami i placówkami w interesie osób korzystających z pomocy
-
wypracowanie sposobu współdziałania z poszczególnymi kategoriami i grupami społecznymi w obrębie poszczególnych rejonów opiekuńczych
-
ustalanie indywidualnych planów pomocy na rzecz osób i rodzin oraz czuwanie nad ich realizacją,
-
kontrolowanie jakości realizowanych usług opiekuńczych,
-
zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, chyba, że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny, także po ustaniu zatrudnienia,
-
realizacji innych zadań w zakresie pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy.
-
przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych z zakresu przyznawanych świadczeń z pomocy społecznej w oparciu o instrukcje w sprawie udzielania świadczeń z pomocy społecznej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej,
-
prowadzenie ewidencji osób korzystających z pomocy społecznej (rejestr decyzji),
-
wydawanie zaświadczeń wchodzących w zakres działania GOPS,
-
opracowywanie meldunków, informacji i sprawozdań z udzielanych świadczeń z pomocy społecznej,
-
współudział w opracowywaniu planów finansowych Ośrodka,
-
obsługa programu Pomost,
-
prowadzenie spraw powierzonych zakresem czynności.
§ 17
-
Do zadań głównej księgowej należy:
-
wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
-
prowadzenie księgowości Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-
ewidencja komputerowa poleceń księgowań,
-
nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu Ośrodka,
-
współdziałanie w opracowywaniu budżetu Osrodka,
-
sporządzanie sprawozdawczości budżetowej, przygotowywanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań GUS, sprawozdań z wykonania budżetu oraz innych materiałów na polecenia przełożonych sprawozdań statystycznych zleconych przez GUS i inne jednostki nadrzędne,
-
prowadzenie zgodnie z przepisami ewidencji ilościowo-wartościowej oraz ilościowej środków trwałych i przedmiotów w uztkowaniu,
-
prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,
-
prowadzenie dokumentacji dla ZUS wg obowiązujących przepisów,
-
sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym faktur i rachunków gotówkowych wynikających z realizacji budżetu,
-
prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdów prywatnych do celów służbowych w zakresie relizacji budżetu,
-
prowadzenie spraw z zakresu ubezpieczenia mienia Ośrodka,
-
-
Do zadań referenta należy:
-
przygotowywanie rachunków i innych dokumentów finansowych do zapłaty,
-
dekretowanie i księgowanie wydatków GOPS,
-
prowadzenie rachunków i innych dokumentów finansowych do zapłaty i sporządzanie przelewów bankowych,
-
sporządzanie list wynagrodzeń pracowników,
-
sprawdzanie pod względem rachunkowym list wynagrodzeń, list zasiłkobiorców i rachunków umów zleceń,
-
prowadzenie kart wynagrodzeń, zasiłków chorobowych, macierzyńskich i opiekuńczych,
-
przygotowywanie umów-zleceń,
-
zastępowanie głównej księgowej podczas jej nieobecności w zakresie koniecznym do prawidłowego funkcjonowania Ośrodka,
-
§ 18
Do zadań opiekunek domowych należy:
Zaspokojenie codziennych potrzeb życiowych oraz zaspokojenie niezbędnej opieki higienicznej i pielęgnacyjnej osobom chorym, starym lub niepełnosprawnym, wymagającym pomocy innych osób, a w szczególności:
-
zabezpieczenie prawidłowej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, działalności opiekuńczej na rzecz chorych, pozostających w domu,
-
zapewnienie różnych form pomocy i opieki nad osobami starszymi, samotnymi i innymi osobami wymagającymi wsparcia,
-
prowadzenie gospodarki finansowej związanej ze świadczeniem usług,
-
podejmowanie inicjatyw i przedstawianie wniosków zmierzających do usprawnienia organizacji usług opiekuńczych.
§ 19
Do zadań konsultantów ośrodka: lekarza psychiatry, psychologa i terapeuty należą:
-
przyjmowanie klientów na terenie Ośrodka lub wizyty w miejscu zamieszkania osób korzystających z pomocy w formie specjalistycznych usług opiekuńczych w godzinach określonych w umowach,
-
przeprowadzanie jednorazowych konsultacji w środowiskach wymagających pomocy bez wydawania decyzji,
-
szkolenie pracowników Ośrodka,
-
wydawanie opinii psychiatryczno – psychologicznych osób korzystających z pomocy ośrodka,
-
prowadzenie terapii zgodnie z wcześniej wydanymi opiniami psychiatryczno – psychologicznymi,
-
prowadzenie ewidencji oraz dokumentacji potwierdzającej korzystanie z tej formy pomocy.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 20
Załączniki nr 1-4 Regulaminu stanowią jego integralną część.
§ 21
Traci moc Regulamin Organziacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społęcznej w Sicienku wprowadzony Zarządeniem nr 1 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sicienku z dnia 27 grudnia 1995 roku.
§ 22
Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 maja 2006 roku.
Załącznik nr 1
do Regulaminu Organizacyjnego
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sicienku
STRUKUTURA ORGANIZACYJNA
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SICIENKU
1 |
Kierownik |
1 etat |
2 |
Pracownicy socjalni |
4 etaty |
3 |
Opiekunki domowe |
Wg. potrzeb środowiskowych |
4 |
Główny księgowy |
0,5 etatu |
5 |
Referent |
0,5 etatu |
6 |
Lekarz psychiatra |
Wg potrzeb środowiskowych |
7 |
Psycholog |
Wg potrzeb środowiskowych |
8 |
Terapeuta |
Wg potrzeb środowiskowych |
Załącznik nr 2
do Regulaminu Organizacyjnego
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sicienku
ZASADY PODPISYWANIA DOKUMENTÓW FINANSOWYCH I PISM
§ 1
Umowy oraz oświadczenia woli wywołujące skutki finansowe dla Ośrodka podpisują w następującej kolejności i w następującym zakresie:
-
Pracownik prowadzący sprawę i merytorycznie odpowiedzialny za prawidłowe przygotowanie dokumentu - pod względem poprawności rozstrzygnięcia merytorycznego,
-
Główny Księgowy – potwierdzając zabezpieczenie środków finansowych w budżecie Ośrodka,
-
Kierownik – po zaakceptowaniu rozwiązań merytorycznych, finansowych i prawnych - nadając im moc prawną.
§ 2
Kierownik Ośrodka podpisuje:
-
Zarządzenia, regulaminy i okólniki wewnętrzne,
-
Pisma związane z reprezentowaniem Ośrodka na zewnątrz,
-
Pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Ośrodka,
-
Odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące pracowników Ośrodka,
-
Decyzje z zakresu pomocy społecznej wydawane na podstawie upoważnienia Wójta Gminy Sicienko,
§ 3
-
Pracownicy przygotowujący projekty pism, w tym decyzji administracyjnych, parafują je swoim podpisem, umieszczonym na końcu tekstu z lewej strony
-
2. Pracownicy sprawdzający decyzje administracyjne parafują je swoim podpisem obok podpisu pracownika przygotowującego decyzję.
Załącznik nr 3
do Regulaminu Organizacyjnego
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sicienku
TRYB ROZPATRYWANIA SKARG, WNIOSKÓW I POSTULATÓW
§ 1
Przyjmowanie w Ośrodku obywateli w sprawach indywidualnych, w tym w sprawach skarg, wniosków i postulatów odbywa się przez:
-
Kierownika - w każdy wtorek w godzinach od 8.00 do 16.00
-
pracowników - w dniach i w czasie pracy Ośrodka.
§ 2
- Tryb oraz organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków określają przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego oraz aktów wykonawczych wydanych na jego podstawie.
- Skargi i wnioski są ewidencjonowane w centralnym rejestrze prowadzonym przez kierownika Ośrodka.
- Kierownik zapewnia wywieszenie w widocznym miejscu w Ośrodku informacji o dniach i godzinach przyjęć w sprawach skarg, wniosków i postulatów.
Załącznik nr 4
do Regulaminu Organizacyjnego
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sicienku
PIECZĘCIE
§ 1
-
W Ośrodku są używane pieczęcie (stemple) nagłówkowe i podpisowe.
-
Wzory pieczęci określają odrębne przepisy.
§ 2
- Ewidencję pieczęci używanych w Ośrodku prowadzi pracownik socjalny, któremu zakresem obowiązków powierzono obsługę pocztowo-kancelaryjną Ośrodka, z ewidencji powinno wynikać jak długo i w czyim używaniu dana pieczęć się znajduje,
- Przekazywanie pieczęci pracownikom Ośrodka odbywa się za pokwitowaniem w ewidencji, o której mowa w ust. 1,
- Pracownicy odchodzący z pracy w Ośrodku zwracają pobrane pieczęcie pracownikowi odpowiedzialnemu za ewidencję; zwrot odnotowuje się w ewidencji, o której mowa w ust. 1.
§ 3
Do obowiązku osób dysponujących pieczęciami należy:
- kwalifikowanie dokumentów pod kątem potrzeby odciskania na nich odpowiednich pieczęci ,
- osobiste odciskanie pieczęci,
- przechowywanie pieczęci pod zamknięciem i zabezpieczenie przed dostępem osób trzecich,
- natychmiastowe informowanie przełożonego o kradzieży pieczęci lub ich zagubieniu.
metryczka
Wytworzył: Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Zarządzenie Nr 3/06 (2 maja 2006)
Opublikował: Anna Iwaniuk (7 czerwca 2006, 11:02:13)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 7325